maandag 24 december 2012

Terugblik op 2012: Oude nummers in mijn chart

In de Ricaradio Top 40 kan van alles binnenkomen: Nieuwe nummers, albumtracks, maar ook oude nummers en die oude nummers kunnen dan zelfs ook weer albumtracks zijn! Dit jaar stonden er (...) nummers in die niet uit 2011 of 2012 kwamen. 

Hooverphonic - Nirvana Blue (2002) / Hooverphonic - Sometimes (2002)
Halverwege 2012 ging ik na ineens albums van Hooverphonic beluisteren. Er waren veel nummers die ik niet zo bijzonder vond, maar Nirvana Blue was toch wel een nummer die opviel. Een prachtig nummer dat zo een single zou kunnen zijn en een hit had kunnen worden. Uiteindelijk besloot ik ook om het nummer binnen te laten komen. En ik heb er zeker geen spijt van, want het heeft 5 weken op 1 gestaan en zal hoog eindigen in de jaarlijst van 2012.


 
De albums van Hooverphonic ging ik beluisteren na het horen van Sometimes op tv. Na één keer horen, vond ik dat ook meteen een goed nummer. Dit nummer heb ik na een paar weken na binnenkomst van Nirvana Blue ook maar laten binnenkomen. Dat kwam ook omdat toen het album 'With Orchestra' uit was gekomen waarop een nieuwe versie van Sometimes stond.

   

Hitnotaties in 2012:
Nirvana Blue: Hoogste posite: #1 (5 weken), aantal weken: 25 weken (nog steeds genoteerd).
Sometimes: Hoogste positie: #5, aantal weken: 19 (nog steeds genoteerd, waarschijnlijk laatste week).
George's Café: Hoogste positie: #25, aantal weken: 3 (nog steeds genoteerd).

 
The Strokes - Reptilia
Een lekker up-tempo rockplaatje is het. Dit nummer ontdekte ik na het beluisteren van oudere albums van The Strokes. In 2011 ontdekte ik The Strokes eigenlijk dankzij de aantrekkelijke en kleurrijke albumcover. Dat nodigde mij uit om het album te gaan beluisteren en ja hoor: De meeste nummers waren hartstikke goed! The Strokes hebben in totaal vier keer in de lijst gestaan en die vier nummers kwamen in 2011 binnen en waren in 2012 ook gewoon nog genoteerd.


 
Hitnotaties in 2012:
Reptilia: Hoogste positie: #1 (7 weken), aantal weken: 18.
Machu Picchu: Hoogste positie: #6, aantal weken: 11
Life Is Simple In The Moonlight: Hoogste positie: #13, aantal weken: 15.
Games: Hoogste Positie: #6, aantal weken: 17.


M83 - Up! (2008)
Dit kan ik wel één van de beste artiesten ooit noemen. In de zomer van 2011 kwam Midnight City binnen. Eind 2011 werd Reunion voorgesteld en toen moest ik gewoon het album kopen! Van dit album, 'Hurry Up, We're Dreaming', hebben veel nummers de lijst gehaald en ze waren niet allemaal single. Maar, wat doe je als je zo enthausiast ben over een artiest? Precies! Dan ga je kijken of ze nog meer albums hebben gemaakt! In dit geval kwam Up! van het vorige album 'Saturdays = Youth'.


 
Hitnotaties in 2012:
Up!: Hoogste positie: #15, aantal weken: 14.
Reunion: Hoogste positie: #1 (1 week), aantal weken: 23.
Steve McQueen: Hoogste Positie: #9, aantal weken: 10 (nog steeds genoteerd).
Claudia Lewis: Hoogste positie: #14, aantal weken: 10.
Year One, One UFO: Hoogste positie: #25, aantal weken: 7.
Midnight City: Hoogste positie: #27, aantal weken: 7.
Wait: Hoogste positie: #20, aantal weken: 2 (nog steeds genoteerd).
OK Pal: Hoogste positie: #28, aantal weken: 3.


Netsky - Iron Heart (2010)
In 2012 begon ik dubstep en drum & bass meer te waarderen. Mede door Netsky, die ik in het begin van het jaar ontdekte met Give & Take in de Afrekening, een alternatieve hitlijst op Studio Brussel. Toen was hij nog niet zo bekend en had nog niet veel materiaal. Op Youtube kwam ik Iron Heart die ook een opvallende clip heeft. Later kwam Come Alive die ik in het begin nog niet zo leuk vond. Toen het album '2' uit kwam, werd ik nog meer fan en vond Come Alive toch best wel goed.


 
Hitnotaties in 2012:
Iron Heart: Hoogste positie: #11, aantal weken: 18.
Give & Take: Hoogste positie: #6, aantal weken: 17.
Come Alive: Hoogste positie: #16, aantal weken: 10.
Wanna Die For You (feat. Diane Charlemagne): Hoogste positie: #16, aantal weken: 11.
Puppy: Hoogste positie: #19, aantal weken: 7 (nog steeds genoteerd).
Love Has Gone: Hoogste positie: #26, aantal weken: 7.


Tommy Seebach - Apache (1979) / Scooter - Apache Rocks the Bottom (2005)
Het oudste nummer ooit in de Ricaradio Top 40. Tja, hoe heb ik dit nummer ontdekt? Een beetje ingewikkeld verhaal. Op de radio hoorde ik in eerste instantie het nummer A Bit Patchy van Switch. Dit nummer had hetzelfde deuntje als in Apache, wat ik toen nog niet wist. Heel toevallig had een vriend van mij een of twee weken eerder het clipje laten zien van Apache. Het nummer zelf had blijkbaar toen nog geen indruk gemaakt. Toen ik later het nummer van Switch liet horen aan hem, wist hij meteen dat het afkwam van Tommy Seebach. Het origineel is trouwens nog ouder: The Shadows hadden in 1960 een hit met hetzelfde nummer.

Zie hier de oh-zo-grappige video!

 

Toen Apache een paar weken in mijn chart stond, ontdekte ik ook nog een versie van Scooter. Daarom heb ik er later een dubbelnotering van gemaakt.


 
Hitnotaties in 2012:
Apache / Apache Rocks The Bottom: Hoogste positie: #8, aantal weken: 10.


September - Follow Me (2008)
Dat ik fan was van September wisten jullie misschien al, maar dan toch herontdekte ik een nummer van een ouder album van haar. Follow Me komt van het album 'Dancing In Orbit'. Een aanstekelijk deuntje zorgde ervoor dat ik het weer veel ging draaien en ook dat het in mijn lijst terecht kwam. Dit jaar stond ze er ook nog in met Intimate Connection die eind 2011 binnen kwam.


 
Hitnotaties in 2012:
Follow Me: Hoogste positie: #18, aantal weken: 12.
Intimate Connection: Hoogste positie: #18, aantal weken: 9.


Дискотека Авария - Недетское Время (Diskoteka Avariya - Nedetskoe Vremya) (2010)
Russen kunnen ook best leuke muziek maken. Zo blijkt maar weer bij dit nummer die ik dankzij Robbin heb ontdekt. Een leuke clip maakte het compleet.


 
Hitnotaties in 2012:
Nedetskoe Vremya: Hoogste positie: #8, aantal weken: 7.


Jim - Coming Home (2003)
Een kerstnummer van Jim dat begin dit jaar er nog in stond en ook eind dit jaar kwam ie weer terug binnen.

 

Hitnotaties in 2012:

Coming Home: Hoogste positie: #30, aantal weken: 5 (nog steeds genoteerd).


Hurts - All I Want For Christmas Is New Year's Day (2010)
Deze kerstplaat uit 2010 kwam voor het eerst in 2011 binnen en begin dit jaar stonden ze er ook nog 1 weekje in.


 
Hitnotaties in 2012:
All I Want For Christmas Is New Year's Day: Hoogste positie: #34, aantal weken: 1.


Band Aid / Glee Cast - Do They Know It's Christmas? (1984 / 2011)
Begin dit jaar stond Band Aid in de lijst, eind dit jaar kwam Glee Cast binnen met hun versie van Do They Know It's Christmas?


 
Hitnotaties in 2012:
Band Aid: Hoogste positie: #38, aantal weken: 1.
Glee Cast: Hoogste positie: #34, aantal weken: 2.
Glee Cast - Tongue Tied: Hoogste positie: #22, aantal weken: 5.
Glee Cast - Americano/Dance Again: Hoogste positie: #29, aantal weken: 4.


Miss Montreal - Being Alone At Christmas
En nog een kerstnummer die in december dit jaar binnenkwam. Slechts één weekje stond ze in de lijst.


Hitnotaties in 2012:
Being Alone At Christmas: Hoogste positie: #38, aantal weken: 1.

Vandaag (25-12) ben ik erachter gekomen dat er nog een nummer in mijn lijst heeft gestaan die niet nieuw was. Het gaat om Mark Ronson ft. Daniel Merriweather met het nummer Stop Me. Dit nummer komt uit 2007. Stop Me heeft 6 weken in mijn chart gestaan met als hoogste positie #29.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten