woensdag 29 december 2021

Jaarlijst 2021: de feiten

Het einde van 2021 is in zicht en daarom plaats ik de komende drie dagen mijn persoonlijke jaarlijst op basis van aantal behaalde punten in mijn chart. Voordat ik dit doe, zet ik een aantal feiten op rij. Mocht je deze nog willen vergelijken met vorig jaar: dat kan hier.

Aantal genoteerden: 278 (record)
Aantal binnenkomers in de top 10: 8
Aantal binnenkomers op 1: 1
Aantal verschillende #1 hits: 15
Aantal tracks die slechts één week genoteerd stonden (m.u.v. nummers in week 1 en 52): 1
Aantal Nederlandstalige tracks: 18 (record)
Aantal debutanten (excl. gefeaturede artiesten): 60
 
De artiesten/bands met de meeste noteringen (incl. features):
6x: Ricky Ducati
5x: Purple Disco Machine
4x: Elton John, Future Islands, Gary Numan, Jake Bugg, London Grammar, Tvinna
  • 8 tracks stonden er 20 weken of langer in. De langstgenoteerde plaat stond er zelfs 28 weken in. 
  • Deze artiesten/bands gaan al wat jaartjes mee, maar maakten pas dit jaar hun debuut in mijn chart: ABBA, Alexis Taylor (solo), Anneke van Giersbergen, Biffy Clyro, Burial, Damon Albarn (solo), Eddie Vedder (solo), Natalie Imbruglia, Paul de Munnik, Pendulum, Peter Luts, Poets Of The Fall, Rhapsody Of Fire, Simply Red, The Gathering en Will Young.
  • De kortste plaat in mijn chart duurde 2:08 minuten. Dat was Right The Wrongs van Django Django. De langste plaat was met 12:31 minuten voor Chemz van Burial. Oh ja, en nog even een eervolle vermelding voor Coloratura van Coldplay (10:17 minuten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten